نانومحصول ایرانی؛ کوانتوم دات پایه کربن

شرکت دانش‌بنیان «شیمی صنعت رشد سهند» موفق به تولید کوانتوم دات کربنی شده است. قیمت این محصول بسیار پایین‌تر از مشابه خارجی آن است.
کوانتوم دات پایه کربن

یک نقطه کوانتومی یک شئ نانو اندازه (معمولاً یک نیمه رسانا) است که اساس صنایع الکترونیک جدید به شمار می‌آید و در ابزارهایی مانند دیودهای نوری و رایانه‌های خانگی به کار می‌رود. نقاط کوانتومی، به خاطر کوچک بودنشان، دسته منحصربه‌فردی از نیمه‌رساناها به شمار می‌روند. پهنای آن‌ها، بین 2 تا 10 نانومتر، یعنی معادل کنار هم قرار گرفتن 10 تا 50 اتم است. در این ابعاد کوچک، مواد رفتار متفاوتی دارند و این رفتار متفاوت قابلیت‌های بی‌سابقه‌ای در کاربردهای علمی و فنی به نقاط کوانتومی می‌بخشد.

یکی از جذاب‌ترین خواص نقاط کوانتومی گرافن این است که آنها یک ماده کربنی محسوب شده و بنابراین به وفور در دسترس هستند و دارای سمیت کم و انحلال‌پذیری بالا در محلول‌های گوناگون هستند.

روشی که برای تولید کوانتوم دات‌های پایه کربنی مورد استفاده قرار گرفته است روش پایین به بالا است. مکانیزم این روش نیز به این صورت است که ترکیبات کربنی در شرایطی قرار می‌گیرند که اکسید شده و پیوندهای کربنی آنها شکسته می‌شود و این ترکیبات به‌گونه جدیدی آرایش پیدا می‌کنند که کوانتوم دات‌های کربنی به‌دست می‌آیند. ویژگی این ترکیبات عامل‌دار بودن آنهاست و براساس گروه‌های عاملی مورد نیاز می‌توان ساختار مورد نظر را مهندسی کرد.

کوانتوم دات پایه کربنی علاوه‌بر ویژگی فلورسانسی و نوری که که در نسل قبل نیز وجود داشت دارای ویژگی‌هایی مانند هدایت حرارتی و الکتریکی بالا و خواص نوری شدیدتر و قوی‌تری هستند. این ویژگی‌ها باعث کاربرد گسترده این محصول در علوم بین رشته‌ای مانند پزشکی و تصویربرداری، فیزیک، شیمی، الکترونیک، برق و بردهای الکترونیکی شده است. به‌عنوان نمونه به‌جای استفاده از رادیوداروها می‌توان از این ساختار در تصویربرداری‌های زیستی استفاده کرد و یا امروزه شرکت‌های بزرگ تولیدکننده لوازم صوتی و تصویری از کوانتوم دات‌ها به منظور تولید نسل جدید ال‌ای‌دی‌ها استفاده می‌کنند.

این محصول در دنیا توسط چند کشور تولید می‌شود و در ایران توسط شرکت شیمی صنعت رشد سهند در مقیاس صنعتی تولید می‌شود.

شرکت شیمی صنعت رشد سهند به دنبال ورود این نانوماده به صنعت بوده، از این رو اقدام به تولید محصولاتی با استفاده از این نقاط کوانتومی کرده است. به تازگی این شرکت موفق به توسعه فناوری تولید ضدعفونی‌کننده‌های حاوی نقاط کوانتومی کربنی شده است، ضدعفونی‌کننده‌هایی که زیست‌سازگار بوده و حساسیت‌های مواد الکلی را ندارند.

پیش از این نیز این شرکت، از کوانتوم‌های کربنی به جهت ویژگی انتقال حرارتی در روانکارهای صنعتی استفاده کرده است که استفاده از آن موجب کاهش اصطکاک قطعات ماشین‌های صنعتی می‌شود. 

 

درباره شرکت شیمی صنعت رشد سهند

شرکت شیمی صنعت رشد سهند در ابتدای سال 1395 تأسیس شد. زمینه کاری شرکت تولید روانکارها و شوینده‌های صنعتی تعریف شد و با انجام تحقیق توسعه در این زمینه‌های کاری موفق به تولید 8 رقم از محصولات شوینده صنعتی و 1 رقم از روانکارهای صنعتی شد.

منبع مطلب